onsdag 29. august 2012

Nikon med billig fullformatskamera


Høyner innsatsen i duell om megapixler

Nikon har svart på Canons utfordring, og har økt innsatsen... Snart kommer Nikon med et "rimelig" fullfomatskamera.
For noen år siden måtte du velge Canon om du ville ha et kamera der fotobrikken var like stor som filmruten var i tidligere filmbaserte kamera. Du kunne heller ikke velge Nikon om du ville ha mer enn 12 megapixel på bildebrikken.
Ledelsen hos konkurrenten Olympus sa seg enig, og mente at mer enn 12 megapixler bare ville gi mer bildestøy
Og muligens hadde Nikon rett når de mente at 12 megapixel var tilstrekkelig for alle fotografer, selv om mange profesjonelle trolig ble noe forbauset da Nikon kom med sitt proffkamera D2Hs beregnet for sport og action i 2005 - og nøyde seg med en brikke på stakkarslige 4 megapixler.
Det er samme størrelse om en tysk dosent i fotografi noen få år tidligere hevdet var tilstrekkelig for all normal fotografering, og mer enn nok for utskrifter opptil A4. Jeg husker den saken godt fordi jeg skrev om den for en nettavis, og det ble mange - og tildels rasende reaksjoner. Forbausende mange lesere klarte ikke å skille mellom meg som privatperson, og som journalist og formidler av et innhold.
En truet med anmeldelse til Forbrukerrådet. Noen irettesatte meg og mente jeg ikke kunne være klar over at et filmnegativ tilsvarte en digital fil på 19,8 megapixel, Det var godt gjort å påstå dette - uten å ta opp hva slags film, eller fremkalling, som ble brukt- eller objektiv, eller noe som helst annet...

Om ikke annet var det klart som blekk at disse kritikerne ikke kunne ha erfaring med mange forskjellige filmtyper, og ikke i noe tilfelle en film som het Gaf 500, Den kunne presses et steg, og ga dramatisk kornete bilder. Men at dette tilsvarte et 20 megapixels kamera? Spør du meg vil jeg tippe at sannheten lå nærmere 10k.
20 megapixel. Joda. Månen er en gul ost og er produsert av Tine.
Men en leser hadde et interessant visjon. Han ville ha en bildebrikke på mellom 100 og 200 megapixel. Så skulle han knipse en gang til høyre og deretter en gang til venstre. Vel hjemme skulle han plukke ut det bildene han ville ha av råfilen fra sin egen PC. Kanskje ingen dårlig ide: et kamera for folk som ikke er interessert i å ta bilder
Greit nok. For å kunne komme med bombastiske påstander, så behøver en ikke ha fokus på det som en har meninger om. Da blir det vel lettere å betegne andre debattanter som ignoranter også.
Jeg gleder meg uansett til å se Nikons ny fullformatskamera, som antageligvis vil bli lansert en gang i september. Og det å se bildene av et nytt kamera er ingen ting mot det å stå i en butikk og klemme ønskende på plasten, og håpe på at innholdet i lommeboka viser tilstrekkelig med jetonger.
Og da blir det en duell mellom "Den-vil-jeg-ha"ønsket og "Jeg-trenger-det ikke-egentlig"-ønsket.
OG i den bildet spiller ikke megapixlene en rolle>
Egentlig
Linker
Nikon D600 is coming soon, no news on the D300s and D7000 replacements


http://nikonrumors.com/2012/08/23/nikon-d600-is-coming-soon-no-news-on-the-d300s-and-d7000-replacements.aspx/#more-43446"
http://nikonrumors.com/page/2/#ixzz24vyvcJuy
More Nikon D600 specs appear