Det hadde vært meget behagelig om første post på en blogg kunne etterlyse en bedrifts strategi for sosiale media, og så anta at svarene ville kunne knyttes sammen til et godt svar. Det er vel mulig det kunne ha fungert, men trolig er det ikke. Men tenk så fint om sosiale media selv kunne ha forklart om sine ønsker.
Det må nok noen undersøkelser til for å pensle ut en strategi for sosiale medier. La meg starte med noen forutsetninger.
Jeg tar som utgangspunkt at enhver bedrift ønsker ROI (Return on Investment), Ganske enkelt fordi dersom ikke dette nås, så vil bedriften opphøre. Jeg ser at dette synet får motbør i flere innlegg funnet på Internett. ”Du etterlyser ikke ROI på din bruk av telefonen” er det en som svarer.
Så jeg ser på det som et godt spørsmål, men at det er uavklart om en trenger et raskt svar. Det blir som å si at en ikke vet hva som virker av reklame. Men man må jevnlig måle omsetningen uansett. Og så ett tidspunkt vurdere om det man gjør er riktig , og vurdere om en skal gjøre noe annet.
Samtale og ikke pludder
Selv et godt produkt kan kuttes, dersom det er bedre alternativ. Ingen grunn til å behandle sosiale media annerledes.
Jeg ser ikke det å innføre bruk av sosiale media som et mål i seg selv. Men hva bruk av sosiale media kan oppnå, se da blir det interessant.
Markedet er en samtale, ifølge Cluepoint-manifestet – og nå har vi fått teknologiske hjelpemidler. Men alle samtaler gir ikke ønsket resultat for avsender - uansett antall elektroniske støttehjul.
Likeverdige partnere
Min antagelse når det gjelder sosiale media er at mange markedsfører ser på dette som en linje fra bedriften direkt inn til kunden der han sitter i stua – og at kunden bare venter på å bli foret med et nytt reklamebudskap. Jeg mener at sosiale media like gjerne kan gi kunden en linje direkte til bedriftens styrerom og lager. Og forventninger til respons og transparens er dårlige nyheter forsendrektige og bløffmakere. Om kunder er dårlig behandlet, så får de nå verktøy til å basunere ut – både glede og raseri. Kravet til rask reaksjon vil gi mange bedriftsledere en følelse av å taste svar- påsatt tommeskruer.
Reklame blir ansett som støy – om den ikke treffer blink. Og da må det være innertier og ikke nier. Vanskelig om en skyter i blinde.
Jeg antar at det å få en bedrift til å bruke sosiale media vil være en overgang som betraktes som et prosjekt. Vi vet at prosjekt alltid skal ha et mål:
Vi kan skjelne mellom ulike typer mål:
Effektmål, som beskriver hva oppdragsgiver ønsker med målet. Eks. mer effektivitet, bedre kundelojalitet , bedre arbeidsmiljø raskere inntjening.
Resultatmål beskriver gjerne konkret hva som skal være et resultat av prosjektet. Ett nytt lager, et nytt program som styrer lageret. Prosjektene beskriver ofte et produkt, tidsrammer og generell bruk av ressurser.
En tredje type er Prosessmål, der det gjerne ikke er et konkret produkt som skal være resultatet, men er ofte effekter av prosjektet, som det å bli bedre kjent, få trening i å samarbeide osv.
(Tor Atle Hjeltnes/ Greta Hjertø: EUCIP CORE Level Modul side 105)
Jeg tenkte at jeg skulle se på hva noen bedrifter har som formulerte mål (Gjerne teleoperatører)
Netcom sier at de skal bli best på kommunikasjon og kundeservice i sosiale media.
Men jeg lar dette falle bort, fordi innlegget ellers blir for langt.
Ellers kan det være bryet verdt å notere seg at Netcom melder at det er ting, det ikke skal blogges om, det er en liste for slike tabuomåder, i en krisesituasjon er det kommunikasjonsavdelingen som skal styre informasjonen, men det konkretiseres at en ikke skal kontrollere kommunikasjonen.
Konkurrentene har naturligvis holdt øye med Netcom. Andre teleoperatører følger etter.
- Vi har jobbet tett sammen med Tele2 i hele utviklingsløpet fra strategi til endelig løsning. Facebook-satsingen til Tele2 er godt forankret internt i hele organisasjonen, noe som er en viktig forutsetning for å lykkes godt i sosiale medier, sier kreativ leder i Hyper Interaktiv og rådgiver for Tele2 Lars-Petter Windelstad Kjos til nettavisen Kampanje.com
.
Tele 2 deltar med tilstedeværelse på Facebook og Twitter, og bruker muligheten for å sende gratis SMS som lokkemat.
Vismas Erik Eskedal er noe mer konkret om dette i sin
presentasjon:
enda bedre(men noe mer generelt) diskuteres dette i hans
innlegg
For å være litt frekk, så synes det som om bedrifter som satser på sosiale media, ofte formulerer målet som et resultatmål. Kanskje er dette taktisk. Dels fordi en kanskje frykter at en ren økonomisk kalkyle ikke vil være gunstig. Dels fordi en ikke har måleveerktøy som er gode nok. En undersøkelse hevder at bedrifter som bruker Facebook, nesten dobler antallet besøk på sine hjemmesider. Det finnes andre undersøkelser med samme tendens, Men en bør ha tilgang til selce undersøkelsen, før en bastant kan konkludere med at tilstedeværelse på Facebook fører til mer trafikk på hjemmesiden. På den annen side synes det ut til å være et rimelig synspunkt.
Ellers er det vel grunn til å skjelne mellom en tilstdeværelse på sosial media, og en vellykket tilstedeværelse på sosiale media. Noe som en blogger forsøker å gi uttrykk for:
Det er ikkje så lett dette sosiale medier. Det er heller ikkje så lett med kundeservice heller. Kombinasjonen er heller ikkje lett, og eg har eit case der Chess Communication og underteikna er hovudpersonane. Før eg presenterer caset vil eg understrekje at eg har vore nøgd Chess-kunde lenge og vil fortsetje å vera kunde hjå dei i overskueleg framtid, det eg vil kommentere her er eit par ting som eg meiner er gjort tungvindt og som dei bør vurdere å fikse opp i. Les heile caset her.
I et senere innlegg får vi høre at adm. Dir. i Chess har sendt adressen til bloggen til sine medarbeidere, og det er bloggeren fornøyd med. Vi ser at her møtes krav til raske svar og transparens.
Noen måneder senerek ommer en pressemelding fra Chess om at dehar ansatt en ny digital leder, med ansvar for sosiale media.
Christine Fredheim skal lede og utvikle digitale plattformer og sosiale medier for mobilselslapet,heter det i meldingen fra Chess.
30-åringen kommer fra stillingen som medierådgiver for digitale medier i Vizeum Norge AS, og før det arbeidet hun i Intiative Universal Media i flere år som rådgiver og planlegger.
- Dette blir som å komme over til den andre siden. Jeg har de siste årene vært rådgiver på byråsiden og påvirket kanalvalg for kunder. Erfaringen som rådgiver kommer godt med i den stillingen jeg tiltrer i Chess, sier hun. Som sjef for digitale medier skal Fredheim også være med i prosjekter knyttet til TeliaSonera i Stockholm.
Markedsdirektør Jarle Alvær er tilfreds med valget av Digital Manager som er den offisielle stillingsbeskrivelsen. Rollen innebærer å videreutvikle Chess i sosiale medier, særlig i store nettsamfunn som Facebook og YouTube, samt koordinere aktiviteter mellom ulike avdelinger i selskapet.
Meningen er å styrke Chess som merkevare innen digitale plattformer, og stillingen innebærer resultatansvar for ulike kanaler innen sosiale medier. Som Digital Manager skal Fredheim også ha kontakt med byråer innen reklame, design, analyse og mediekjøp. Alvær mener Chess blir enda bedre rustet i det digitale universet med denne ansettelsen,melder mobilselskapet.
Pressemeldinge gjentas med noen forandringer i blant annet
WWW.e24.no, Kampanje
og i
Nettavisens side 3.
Vi kan si at dette viser hvordan andre aktører følger etter når andre har brutt isen. Nå bør det nok også nevnes at Chess var en selvstendig operatør, men er kjøpt opp av netcom sommeren 2005.
Kanskje er teleoperatørene flinkere på sosiale medier enn andre bedrifter. Det er kanskje ingen naturlov at skomakerens barn må gå skoløse. Bloggeren Thomas Moen forteller om sine erfaringer med Netcom og Telenor
For å gjøre en slags oppsummering så er det ikke alltid det hjelper å være først ute og på hugget i sosiale medier, hvis man ikke har kapasitet til å følge opp. Og det var først etter å ha snakket med begge selskapene (personlig relasjon) at jeg bestemte meg for å fortsette hos Netcom, nettopp fordi jeg fikk personlig oppfølging og noen som gjorde en innsats for å gjøre meg fornøyd. Alt telenor gjorde var å ringe meg opp, 2 min tlf samtale og en standard tilbudsmail i posten – for meg var det viktigere å føle meg som en verdsatt kunde, og ikke minst bli tatt på alvor.
Så mitt forsøk på å å sette opp punkter for en en bedrift som vil lansere en strategi er:
Forankre prosjektet i ledelsen.
Det har egentlig lite med sosiale prosjekt å gjøre. Men dersom det startes opp av entusiaster, så forsvinner trolig ressursene til oppgaven i løpet av kort tid.Men det har betydning for neste punkt. Målsettingen for bedriften og dens innsats i sosiale media.
Sett opp mål, og fordel oppgaver.
Skal sosiale media brukes til informasjon om bedriften, til støtte ved salg, for profilering og hvordan skal tilbakemeldinger behandles?
Bedriftens personlighet på sosiale media må ha sammenheng med bedriftens profil ellers.
Jeg tror en må svare personlig på personlige henvendelser, og huske at kunder helst handler med bedrifter og personer de stoler på.
Hvilke sosiale media skal brukes? Hvem skal svare på hvilke spørsmål? Bør ansvaret for driften legges på en person, eller en avdeling, eller kan ansvaret flyte? Hva skjer dersom responsen uteblir? Hva må gjøres dersom det kommer flere henvendelser enn ventet? Kan svar på visse spørsmål bli overflødige ved hjelp av en relativt enkel omprogrammering? Har man portvakter som sitter på nøkkelinformasjon? Finnes det måter å unngå, at disse overbelastes, eller blir for sentrale?
Bestem hvilke medier som skal bruke, og hvordan
Ofte er Facebook mest viktig.
Hvor er målgruppen din?
http://www.halogen.no/tjenester/losninger/sosiale-medier/norske-brukere-i-sosiale-medier/
I sommer skal Facebook ha passert 2,7 millioner norske brukere. Dersom du operer i Norge er det dette tallet som er interessant, ikkr at Facebook skal ha nesten 900 millioner brukere over hele verden.
Alderssammensetningen av brukere er også forskjellig. På den norske tjenesten Biip skal gjennomsnittet være 21 år.
Reglene for bruk av Facebook og LinkedIn kan og bør være forskjellig.
Sett opp kriterier for mål. Antall besøk på hjemmesiden kan være et kriterie. Antall gjennomførte kjøp i nettbutikken kan være ett annet. Antall råd til kunder et tredje.
Sett opp kjøreregler. Hvem har lov til å uttale seg i kriser? Kan man være negativ i omtale av kunder, sjefer og andre forbindelser. De ansatte er ikke vant med å være talspersoner, og dette kan gå galt om det ikke finnes kjøreregler.
Bloggeren Henriette Hedløv tar opp et eksempel om en misfornøyd medarbeider i Telenor som ytrer seg i sterke ordelag om samarbeidspartnere.
Bruk måleverktøyene som finnes.
Kjenn dine kunder, og møt deres interesse.
Ideelt sett bør en selger ha et entusiastisk forhold til produktene
Rask respons er viktig. Den må også være riktig.
Få resten av bedriften til å reagere på tilbakemeldinger på kunder. En kunde vil trolig være mer opptatt av å vite når en feil blir rettet enn at den feilen er lokalisert til en flaggstang i ytre Enebakk.
Var ærlig, og vær seriøs med innholdet. Det het engang ”Content is King”. Jevn oppdatering er viktig. Men tomprat på grunn av krav ril rask oppdatering kan bli et problem.
Det siste spørsmålet er kanskje det viktigste.
Hva får leseren din igjen for å besøke dine sosiale tjenester? Hva får leseren/brukeren til å komme tilbake?