Lignende har selvfølgelig blitt gjort tidligere også. Kommentatorfelt under artikler dukket ikke opp sist uke, og det har vært mange diskusjonsforum på Usenet. Interaktivitet er heller ikke nytt.
Men noe som er viktig er at sosiale media flytter styringen av diskusjonen over til et kollektiv av bedriftens ansatte og dere kunder.
Trolig vil mange ledere av institusjoner og bedrifter reagere på at de må gi fra seg styring. Et poeng, som jeg synes har vært lite fremme, er spørsmålet om en ny organisering av informasjon etter hvert vil gi en endring i organisering av bedrifter og institusjoner.
For det er et viktig spørsmål: om sosiale medier er et ledd i en demokratiseringsprosess, eller bare en ny og mer effektiv måte å selge på?
Kanskje så vi noe nytt under den såkalte ”arabiske våren” da Facebook og Twitter ble brukt til å styrte autoritære regimer. Et tankekors blir det om utviklingen etter diktatorenes fall ikke går i demokratisk retning. Eller er det ikke rettferdig å kreve dette med en gang?
Ett annet tankekors blir det at formidlinge av innholdet flyttes over fra stajonære PC’er til mobile terminaler – bærbare PC’er, nettbrett, mobiltelefoner. Ligger det ikke en demokratisering også i det at terminalene blir mindre(billigere), og lettere å flytte?
Bedriften ønsker stadig å selge produkter, institusjoner ønsker å formidle informasjon og tjenester, og kunder og brukere vil gjerne ha sine behov dekket.
Det nye er at modellen med en sender og flere mottaker blir erstattet med en modell der det er mange sendere og mange mottaker, og om det stilles ett spørsmål ett sted, så kan svar komme fra mange kanter, og bli lest av personer, som kanskje ikkes elv ville ha stilt det samme spørsmålet.
Men det viktige er at sosiale media stadig er media. I net tets barndom het det at det viktigste var innholdet, innholdet og innholdet. ”Content is king”.
Sosiale media er også media. Det betyr at sosiale media er i konkurranse om oppmerksomhet, og kan bruke samme virkemidler +- pluss de som finnes i nettbaserte medier. Et innlegg vil ofte være en tekst, men det kan også være et bilde, video, lyd eller infografikk. Det kan selvfølgelig tenkes at et innlegg med tekst vil bli besvart med en video. Men det er vel rimelig å anta at svar ofte vil holde samme teknologiske nivå.
En god strategi for sosiale media har en formulert strategi, som prosjekter har det, og bedrifter har sine forretningsideer.
Så hvilke kjennetegn kan vi forvente av en god sosial strategi? 1.
Målet for bruken av sosiale media er klart formulert og henger godt sammen med bedriftens forretningside.
2.Ansvaret for gjennomføringen er ligger hos bedriftens ledelse. På den måten er en sikret at ressurser ikke plutselig forsvinner.
3.Trafikkregler og etikk er viktig. Hva svares på, hva svares ikke på. Stil i svarene. Bruk av navn, skal noen innlegg sendes til leder for å få profilerte svar?
4.Bruken av sosiale medier evalueres i forhold til målet. Det finnes flere gode verktøy.
5.Og det koker ned til spørsmålet: Oppnår vi det vi ønsker med hjelp av dette verktøyet? Hvor taktisk er bruken av sosiale medier i forhold til bedriftens/institusjonens strategi?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar