mandag 3. september 2012

Sosiale medier - Øving 2

Hva er vitsen med en blogg?

Og hva er da hovedpoenget med blogg.itfag. hist.no?

Det kan forsøksvis forklares på flere nivåer. Enkelt og greit er dette en blogg med interessant stoff for den som studerer på Hist, eller lurer på å studere der, og derfor kan den være av interesse for andre i tilsvarende situasjon. Kall det gjerne en honningkrukke for IT-studenter, og for IT-interesserte – fortrinnsvis studenter. Men ansatte finner også interessant stoff. Bloggen selv melder: Denne bloggen handler om IKT, teknologi, læring og forskningsarbeid. Og som en god blogg, så holder det det den lover, og den er jevlig (og ofte) oppdatert. Noe som er nødvendig for å beholde interessen, og dermed med på å skape et miljø..

En blogg kan skape et lite nettsamfunn som tjener mennesker med noenlunde samme interesser. Et kjerneområde av brukere så å si, og det er interessant at medlemmer i denne gruppen( og en er ikke avhengig av registrering for å kalle det en gruppe) også kan gi hverandre råd.

Et raskt syn på denne bloggen sier at den gir studenter gode råd – relatert til fag – og også har perspektiv for fremtidige jobber.

Samtidig har bloggen en kommersiell funksjon også. Hvor viktig er det?

For den som betaler for bloggen er det nok ganske viktig, for den som skriver bloggen er det nok ikke like viktig. Uansett så vil en blogg kunne fungere som et møtested med fokus på en interesse.

Dersom bloggstedet også kan kanalisere kommersielle interesser så kan det bli interessant – for noen, men kanskje vil brukerne av bloggen bli sure, eller kutte ut bloggen, om reklamen blir dyttet på. Men riktig servert er den mer kjærkommen..

Når vi leser bloggen så er det første vi ser at bloggerne vet hva de snakker om ( kravene til entusiasme og autoritet er oppfylt)

Bloggen er basert teknisk på Wordpress. Et tegn på dette er at Wordpresslogoen finnes nederst på venstre side, og om vi sjekker CSS, så finnet vi en henvisning til devolux.nh2.me/jq, og ser nesten samme oppsett som itfag-bloggen. Så vidt jeg forstod lager selskapet templates for Wordpress.

Dermed kan en muligens lage ganske like oppsett i andre CMS (Joomla/ Drupal), -. Om en vil lage noe lignende kan det også gjøres som en vanlig webside. Men de fleste vil nok ta hensyn til å få en lettere administrasjon, og velge en CMS.

Designen har strukturelle likhetstrekk ned den en finner på Hist.no. Men det er mulig at noen runder med relanseringer og forbedringer, har gjort at helhetspreget er noe bleknet. Min mening er at en burde ha gått gjennom bloggen, og gitt den mer av samme uttrykk som itfags viktigste hjemmeside(r).

Hva er blogginnlegg ?

En sirkulær definisjon kan være en mulighet for å definer et blogginnlegg. Et blogginnlegg er et innlegg i en blogg. I utgangspunkt er det laget en person som kalles ”bloggeren”. Vedkommende kommer med synspunkter, som oftest er de personlig vinklet, og lite offisiøst.

En blogger en person som enten skriver i en blogg, eller er redaktør for en. Redaktør da i en slapp betydning. For halvannet år siden gikk jeg gjennom en rekke sterkt mørkeblå/ brunsjatterte bloggsider. Det kune jeg lese at nærmere 5.000 personer fortjente dødsstraff for sine roller som multikulturalister. Jeg leste også at en viss person ved navn Behring Breivik var den viktigste konservative tenkeren på høyresiden siden 50-tallet, med enmulig engelsk lektor som kilde. Kvalitetssikring, etikk og pressejus er ikke alltid tilstede i blogger.

Innholdet er ikke begrenset til tekst. Foto, og video kan også brukes. Og en tweet kan linkes til en blogg , eller nettside og naturligvis omvendt

Noen blogger er journalistisk objektive. Andre er personlige, med spennvidde fra at noen så vidt anvender det personlige pronomen ”jeg”, mens andre fråtser i personlige synspunkter og detaljer.

I ”Cluetrain” – manifest, hevdes det at markedet personliggjøres. At markedet består av enkeltpersoner, og at det dermed er de små enhetene som må kommunisere, og ikke bedriftene som enheter.

Hvor mange innlegg som er skrevet på itfag-bloggen?

Det er om lag ti innlegg av varierende lengde på første side, og stikkordslista forteller at det totalt er om lag 150 innlegg, som er lagt inn siden juni 2010. Men det viktige er at innleggene er jevnlige. Det er alltid viktig at en blogg ikke blir liggende brakk.

Bruken av byline på sakene virker noe tilfeldig. Men hovedinntrykket er at det er ansatte, som skriver og driver bloggen, selv om en også finner innlegg av studenter.

Kommentarer er både positive og negative . I de aller fleste debatter på nett kommer det troll, som på flere vis forsøker å drepe, eller, avspore debatten. Selv mener jeg at de beste og mest fruktbare innspillene kommer på debatter om teknologi, der det ofte er spesialister om forsøker å forklare sine synspunkter for ikke-spesialister.

Merverdi i kommentarer

Spesifikt på It- bloggen til Hist er det flere kommentarer på meldingen

eXamify – digital eksamen

som har interesse – om ikke annet så for flere studenter i faget. (Jeg syntes jeg så noen php-koder i andre kommentarer i bloggen, og det kan være av nytte for ”likesinnede”.)

Er det andre kjennetegn du merker deg ved bloggen som enten er rart, smart, snedig eller som du kanskje ikke helt ser poenget med?

Jeg ser skjermdumpen fra 23 august om effektivisering av epost – som faretruende nær identifisering av en student (OOps - jeg ser at navnet ikke nevnes.) Men på en måte er jo også dette personliggjøring.

Klarer du å si noe om hvilken rolle bloggen spiller i "itfag" sin bruk av sosiale medier?

Det har jeg forsøkt å skrive litt om tidligere. Det er en kanal for å vekke interesse og muligens også entusiasme for og dermed også salg av høgskolens 55 it-fag:

Vi blogger om teknologi, IKT, sosiale medier, læring og forskningsarbeid. Hos oss kan du ta 55 høgskolefag nettbasert. Se http://itfag.hist.no

Hvorfor heter bloggen "itfag"?

Bloggen er for itfag – ikke sprogfag – eller lærerutdanning. Navnet kan også ha opphav i høgskolens organisering. Og organiseringen av webben.

Hva er entagg og hvordan brukes tagger på itfag-bloggen? En tagg er en ”digital etikett”, som forteller om hva saken handler om. Som regel har en sak flere tagger. Målet er å gjøre det lettere å finne de tema en leter etter.

På Itfag-bloggen brukes taggene for å gjøre det lettere å søke etter beslektede innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar