Min oppgave er det fiktive nettstedet tele.no. Det er en mindre nisjebedrift, som har flere sterke konkurrenter.
1. Det tenkte foretaket konkurrerer med relle tjenester som digi.no, inside Telecom.no, telecom.no, computerworld.no, og delvis dinside.no, Itavisen.no og teknofil.no.
2. Nettavisen profil er dermed både b2b og noe b2c.
3. Utfordringen er nedgang i annonsesalg og dalende antall besøk.
4. Det er også mistet noen selgere og journalister til konkurrentene nylig.
5. Men vi har to webutviklere som kjeder seg
B2B og b2c under samme paraply er ingen ønsket situasjon. For fortsatt drift kan argumenteres at telebransjen er sin egen beste kunde, at mange av de ansatte er teknofriks, og at kundene har en så høy kvalitet, at det igjen tiltrekker annonsører. På sikt vil det nok være en fordel med å skille ute en forbrukertjeneste. Men vi vil gjerne forsøke et stunt med å trekke forbrukere og dereskundemottakere til en del av siten.
Hvordan kan vi forberede en strategi?
• Vi bør vel slå litt på stortromma og for eksempel lansere oss på nytt: Gjerne med et slagord som Nettverket for oss som driver med nettverk!
• Så da har vi signalisert at vi ved siden av å komme med nyheter og selge annonser, også vil være et nettverk. Dette markedet er trangt. Vi bør kanskje spisse det noe, men ok: Vi har et utgangspunkt.
• Kanskje ville jeg gå vekk fra ideen om en felles site, og velge tre kanaler. F.eks en for teknologene, en for de kommersielle og en kanal med produkter, som er rettet mot forbrukere.
• Det er mange sosiale tjenester, men i Norge er det Facebook, som er mest utbredt. Google + har ikke tatt så mye inn på Facebook som enkelte spådde. Det kan like fullt være en fordel å legge overskrifter ut på begge tjenester. Fra kanalene bør det være egne grupper . En åpen for alle, og en lukket som en bare kan få delta i etter søknad.
• Jeg ser Twitter som en mulighet for å oppdatere med viktige meldinger. LinkedIn bør også journalister og selgere ha plikt på seg til å være med i. Andre tjenester er trolig ikke aktuelle, men kan bli det.. Om det ikke er gjort før, så hadde en nyhetstjeste med korte nyhetsoppdateringer via Microsofts messenger vært interessant.
Og alt av linker går peker selvfølgelig mot en hjemmeside med annonser.
Kjente stemmer
Men skal man forsøke seg med noe som ligner på et community, så må man ha et innhold som svarer til dette. Jeg kjenner ikke til noen som blogger bare om tele. I tilfelle ville vedkommende få et tilbud.
Jeg mener det ville ha medvirket til å lage et nettverk. Et mål vil være å tilby et mylder av bloggere, ledere, markedsførere, analytikere, samt et ”speakers corner” åpent for taletrengte.
Takt og tone
Selvfølgelig vil det være mulig å kommentere for alle. I utgangspunktet skal alle bruke eget navn. I lukkede fora er ”Nicks” lov, men disse må godkjennes av redaksjonen.
• Stilen skal være saklig, men med anledning til finter og morsomheter. Troll henvises til forbrukerkanalen.
• Våre journalister skal invitere til diskusjoner.
• Linker på sakene skal gjerne vise tilbake til kilder – i alle tilfelle om disse er nordiske.
• Skjer det en krise, så er det redaksjonen som overtar, dersom det blir for mange rykter.
Til slutt vil jeg tilby en RSS-feed til de forskjellige operatørenes hjemmesider. Her kommer poenget med å ikke skille b2b og b2c.
For operatørene er det trolig mest interessant med teknologiske nyheter, på sine sider rettet mot publikum. Men vår bedrift har selvfølgelig god lyst på å få innpass på teleoperatørenes intranett.
Og linker til våre nyheter og annonser…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar