søndag 7. oktober 2012

Ansvarsforhold i sosiale medier

Eller hvordan få mange besøkende uten å få politiet på besøk.
(Øving 3,oppgave 5)

Interessant innhold er viktig i alle former fra media. Fra en vanlig samtale til en stor konsert og multimediashow. Et fyrverkeri av effekter tar oppmerksomhet, men gode debatter og tilgang til interessant innhold er alltid det mest viktige, også for sosiale media.

At alle kan slippe til i sosiale medier, det betyr ikke at alle kan gjøre alt og uansett ikke samtidig. Fallgrube er flere: Fra at det publiseres innlegg som er straffbare, til at det brukes illustrasjoner som ikke er klarert med opphavspersonen, og dermed bryter åndsverksloven. Etisk bevissthet er viktig.
I nettets barndom het det at ”Contents is King”.
Det kan være lettest å gi noen gode råd til en bedrift eller institusjon en kjenner. Samtidig kan det igjen føre til at en henger seg opp i bagateller eller særegne forhold.

Jeg foretrekker å la rådene være litt generelle, med antagelse om at de lett kan tilpasses.

Med planlegging på forhånd der bruk av Sosiale medier settes i en videre sammenheng, godt samarbeide fra flere i foretaket,både under planlegging og drift og stadige målinger av trafikken, så er muligheten stor for at entusiastiske lesere og ansatte kan møtes på bedriftens sosiale sider.

Stor trafikk er blitt en målestokk for suksess på Internett. Men glem ikke at det er også noe som heter kvantitet. NSB og SAS har mye trafikk på nett av personer som skal sjekke ankomst og avgang, og da er det lett å flytte seg over til bedriftenes mer kommersielle sider. En tilsvarende tjeneste er gull verdt for å sikre en jevn strøm av besøkende, som ofte kan gå videre videre til andre tjenester og nettsider..

Noen råd for å få en solid skare av følgere:

Vær kreativ.Ta sjansen på å være spennende. Start gjerne med å ta en kikk på hva konkurrenter har gjort, og ta sikte på å gjøre ”din side” markant forskjellig. Husk på at du på sett og vis en lokal ekspert på ditt område. Dersom du synes en løsning er spennende, så er det trolig at den vil være spennende også for dine brukere/lesere/ klikkere.

+ Viktig å skille seg ut fra konkurrenter

- Kreative innslag som demper lesbarheten

Godt råd: Lag en referansegruppe som kan vurdere prosjektet. For mange år siden ble det stadig sagt i VG og Se og Hør: To pappskaller tenker bedre enn en treskalle!

Ta parti for leser og bruker. Meningen med en tekst er at den skal leses. Sett ikke opp hindringer for leser, lytter, kikker osv. Og still spørsmålet: Hvorfor skal noen velge mine Facebook-sider eller min Twitterfeed osv.

+ Leserne skal ha det de ser etter, ikke hva den enkelte avdelingen mener de må kikke på, Uansett må brukeren ha valgmuligheter. Reklame blir stort sett ansett som støy, men om leseren velger å se etter produkter selv, så bør serveringen være klar.

- Mange påstår de vet hva brukerne vil ha, uten at dette alltid er like velbegrunnet.

Godt råd: Trafikkdata og analyseverktøy er nyttig om du synes det er bryet verdt å finne ut hva du driver med.

Organiser. Tenk digital strategi. Ansvaret for de sosiale sidene må forankres i ledelsen. Sosiale medier må ses i sammenheng med hjemmesiden, som igjen trolig avspeiler foretakets forretningside.

+ Viktig at drift av sosiale medier ikke er avhengig av noen få ildsjeler. Viktig at bedriftens profil avspeiler seg i alle kanaler.

- Noen ildsjeler kan bli sure om andre også skal bestemme.

Godt råd: Folk med forskjellig bakgrunn vil ofte utfylle hverandre. En redaktør – eller trafikkkonstabel - kan være bra – om ikke annet i en oppstartsfase. Forhold deg til målgruppen: Facebook tilbyr muligheter som er verdt å vurdere for å tilpasse sidene etter brukere.

Følg en linje. Nylig ble en blogger i Bergen frikjent etter å ha kommet med drapstrusler mot politiet. Høyesterett mente at om truslene var fremført på papir, så hadde de vært straffbare. Men det betyr ikke at alle påstander kan settes frem uten følger på nettet. Besøkende på siden er ikke jurister. Brukere forsvinner når tonen blir tøff.

+ Hold tonen på et saklig nivå.

- Utblåsninger kan være underholdende..

Godt råd: Tillit tar lang tid å bygge opp og kort tid å rive ned.

Vær til å stole på. Om sosiale medier er en samtale, så er det vanskelig å stole på noen man ikke vet hvem er. (Se med fordel på Netcoms reglerfor ansattes bruk av sosiale medier.) http://www.slideshare.net/oyvindvederhus/sosiale-retningslinjer-for-netcom

Sett regler. Vanlig høflighet er vel og bra. Men noen regler kan hjelpe. Ansatte må bruke egne navn, og representerer foretaket når de er på sosiale medier. En skal ikke snakke negativt om konkurrenter, og en skal ikke bruke ufine uttrykk, eller linke til tvilsomt innhold.

+ Bygg tillit.

- Ikke alle som vil bruke kallenavn på nett har Aspbergers syndrom.

Godt råd: Delta selv og sett en standard

Tenk litt sirkus: Det er mulig å bruke foto, video, lyd og kombinasjoner. Du kan linke til Flickr, Youtube osv, og først og sist din egen hjemmeside. Enkelte rådgivere mener spill får brukere til å holde seg lenger på den enkelte hjemmeside.

+ Holder brukerne lengre på sidene.

- Det er vel ikke sirkuset som er det sentrale?

Godt råd: - Du har lov til alt, unntatt å kjede leseren, var et gammelt ordtak i tabloidavisene. Sirkus skaper oppmerksomhet. Men det er viktig å stille spørsmålet om en får den type oppmerksomhet en ønsker.

Vær interessant. Vis entusiasme. Aviser og radio/TV har mange møter hver dag for å diskutere innholdet i morgendagens produkt. Så mye ressurser har de fleste bedrifter ikke. Men en god ide er stadig en god ide- uansett hvem den kommer fra. Og besøkende kommentatorer på sosiale media trenger ikke stjernelønn. Sist men ikke minst:

Svar raskt og riktig. Flere dager mellom spørsmål og svar er forbeholdt norske folkeeventyr.

Enkeltspørsmål må kunne sluses videre til riktig avdeling. Og det er ingen demokratisk rettighet for troll å slenge søppel der de kommer til.

Og for å avrunde:

Vis entusiasme. Sosiale media innbyr til en samtale, og du har etter all sannsynlighet et godt produkt.

+ Bare mennesker snakker med mennesker som et menneske.

- Ikke overselg.

Godt råd: Det er lov til å være litt personlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar