Men husk at Facebook er et sosialt media, så det blir langt på vei som bekjentskapskrets. Noen blir mer populære enn andre, og noen forsøker man å overhøre.
Bygg opp en profil. Gjør den personlig. Folk vil vel vite hvem de skal bli kjent med. Presenter din virksomhet. Fortekk gjerne om hvem som driver med hvilken type virksomhet.
Det heter om reklame og sjekketriks at det er sannheten, sannheten, og i hvert fall en del av sannheten.
Lyv aldri. Det kommer bare tilbake. Og om du ikke er til å stole på når det gjelder en bagatell, er det da mulig å stole på deg når det gjelder viktige ting?
Sørg for at ting skjer. Forskjellen mellom å oppdatere og å mase er mindre enn du tror. Den kan også sies å være forskjellen mellom å komme med interessant og uinteressant stoff. Hva som er interessant. For å svare på det må du kjenne dine venner på Facebook. Vi snakker om hva de er interessert i å høre, ikke hva du har lyst på å fortelle. Skjønner forskjellen? Husk at en god forteller kan gjøre en ellers kjedelig fortelling spennende. Du kan bruke tekst, bilde, podcast, video, og lag gjere linker til innhold på din nettside.
Vær tilstede. Kundebehandling er alltids viktig. Noen spørsmål går igjen, og du har vel bygget opp en base over de mest vanlige spørsmålene på din hjemmeside, og da er spørsmålet kontakt. Forbausende mange nettsider er laget av personer og bedrifter, som gjør mye for å få oppmerksomhet, og så gjemmer kontaktopplysninger. Du har naturligvis epostadresse, telefon og gateadresse, om du har salgslokale.
Ikke mas. Begrens reklamen. Adjektiv er skadelig En reklame som treffer er jo ypperlig. Men den skal treffe blink for å være velkommen. Ett eller annet sted har en person skrevet på en blogg at leserne forsvinner om det blir over 3 prosent reklame, uten at jeg helt forstår om det er et tall tatt ut av løse lufta, eller en reell undersøkelse.Det er lov å komme med produktnyheter, Men glem skrytende superlativer, forresten: stryk alt av adjektiver. ALT
Det er noe som heter forum. Dyrk dem! Om noen skriver i et innlegg at de doble fustasjeopphengsforkoblerne fra din bedrift er fantastiske, så er det ikke reklame, det bare fungerer på samme måte. Om du skriver det selv, så er det reklame, om du oppretter en fiktiv bruker, og lar vedkommende si det, så er det løgn. Men om en av dine besøkende skriver det er det aktiv bruk av sosiale media.
Vær høflig. Husk at kommunikasjonen er toveis. Derfor gi alltid rask repons. Også på ondsinnede innlegg. Avkreft falske rykter.
La kundene ønske å komme tilbake til dine facebooksider. Tenk etter hva du selv hadde ønsket å finne. Hold en fin tone. Sosiale medier handler om å bygge opp gode relasjoner, og gode personlige relasjoner er ofte avgjørende senere, ved kjøp og salg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar