tirsdag 2. oktober 2012

Noen pip fra en fersk Twitrers loggbok

Dette er øving 3 oppgave 1/2 i kurs i "Sosiale medier" på Hist.

19.00 Så kommer fredag, etter en hektisk uke skal jeg gyve løs på oppgave nr. 3. Relasjoner og ansvarsforhold. Videre står noen oppgaver på tur. Vi skal bli kjent med Twitter. Egentlig har jeg vel mest lyst på en tidlig kveld…

Mine fordommer er sterke. Jeg har alltid trodd at Twitter har vært forbeholdt folk med alvorlige mageproblemer: Løs mage og verbal diare.
Eks.: Nå må jeg kutte ut og løpe på ramma.
Oops dette var bare 30 anslag og Twitter har 140. Jeg har alltid regnet Twitter som ubr …

DEN VAR GRØNN. NEI, DET VAR VISST ERTESTUINGEN,
den som jeg kastet i stad. Det som allerede var grønt hadde blitt grønnere, og det som grodde der var ikke spiselig…-..

Og der var jeg vist på 176 anslag- 36 mer enn det som er mulig å kvitre. Rett nok er jeg tabloid i formuleringene. Men må man være hjernedød for å bruke Twitter?

Men jeg tror nok at Twitter er fin på å melde at det skjer noe annet på en mer alvorlig – ett annet sted ute i nettskyen. Men kan det brukes til noe – noe litt serrriøst?

Første forsøk på å skrive av nettadressen fører meg om ikke annet til Youtube.com, og der finnes haugevis av videoer om twitter. Minner meg- om ikke annet - på at koder og lenker med fordel bør kopieres og limes inn. istedet for å forsøke å skrive dem inn tegn for tegn.

21.00 Ørjasæter er da en engasjert dame. Burde hun ikke brydd seg med noe viktig? Er det ikke lettere å bruke Messenger?

21.30 Nå driver bikkja kjemisk krigføring. Jeg forstår hintet og vi tar en tur.

22.00 Registrert på Twitter og legger igjen beskjed om brukernavn på oppslagstavla for oss studdenta.

Sjekker så noen av de tweetene jeg har abonnert på.
23.00 Og så er det på tide å slukke lyset.

Lørdag 08.30

Så nå ventes det kanskje noen linjer om at jeg nå har twitret hele natta. Dramaturgisk er det kanskje forventet.

Men Nei, jeg har sovet. Og det var godt etter en slitsom uke. Høsten har kommet, og jeg har ikke fått med meg at jeg er blitt en middelaldrende gubbe, og ikke tåler å gå ute i regnet , når det attpåtil er kaldt.
Da blir det overledning og jeg må inn til lading. (Tilt ville vært noe annet…)
I går måtte jeg legge meg ved nitiden. Ekstremt tidlig for en som engang i tiden syntes fem timer søvn var alt for mye.

11.00 Et par minutter ledig etter dagens første tur. Det er en liten hundefrøken 4 km av gårde, som venter på sine to venner.

Så jeg skal gå på tur igjen. Den første turen var ok i en høstskog, og med noen kantareller, som stod der og ventet på meg i skogkanten. De skal jeg nok møte igjen senere- i en gryte nær meg.

En liten sjekk av status viste at jeg hadde fått to følgere de siste timene. En av dem er vel en medstudent. Det må være pseudonymet Teknofrik1 som har lurt den andre. Ellers så ser jeg en tweet, etter at jeg har søkt på sosialmedier i ett ord.
”Det nye er visst å legge ut bilder av dopapiret sitt. #sosialemedier”

Vel, det er å ta den lenger ut enn det jeg har vært i nær heten av å tenke på at det er mulig å tenke på.

En annen twitrer at når han har sjekket facebook, Twitter og Instagram, så nå har han ikke mer å gjøre den dagen.

Bra med et ryddig liv. Men dette ble kanskje for ryddig?

Ellers er det å bemerke at den verbale stilen er stakkato. Mye ”setningsekvivalenter”, så vidt jeg husker et uttrykk fra mitt tidligere fag. Det innebærer blant annet at småord forsvinner.

Neste Tweet roper: HAN FANT JOBB OG KONE GJENNOM SOSIALE MEDIER (http://www.dn.no/d2/article2472314.ece)

Hvofor ikke krysse grensen mellom sosiale medier og virkelighet skikkelig når en først gjør det...? Personen det dreier seg om driver ikke uventet med sosiale medier også i yrket.

11.30 Jeg skulle stukket for ti minutter siden. Nå må jeg på tur…

17.00 Og tur har det blitt. Bil bort til mutter’n. Går inn i skauen og bort til den gamle kongeveien. Det er vått og sleipt, sier brutter’n.
-Jeg er tøffest her, gauler bikja mi, når vi møter noen som roper navnene våre.
Det er gamle naboer, med hund, og udyret mitt roer seg ned når han forstår at han kjenner den ene bikkja, og at den andre er en dame. Det tok litt tid, men han skjønte det etter hvert.

17.15 Da har jeg fulgt en av mine medstudenter og endt opp med å følge linker til en presentasjon om hvordan man lager PowerPoints som ikke suger. Vel, det hevdes at de mest vanlige skriftsnittene er søppel, om jeg skal tro den som har laget presentasjonen. Søk på ”Beautiful fonts” er oppfordringen. Som sagt så gjort. Konklusjon: Mange skriftsnitt som blir presentert som ”beautiful” ser muligens ut i måneskinn, men har i høyden et sterkt begrenset bruksområde. Men jeg finner også typer som kan fungere – også i brødtekst. Men det er vel som så mye annet i digitale trender… Og for så vidt i livet ellers… Noen vil bare ha nytt, -og ser ikke at de allerede har for hånden noe som er bedre.

18.00 Morsomste vei mellom to punkter er ikke den hurtigste. Det er mye rart det twitres om….

Jeg kan vel si at nå er jeg blitt kjent med Twitter F E – E – E –RDIG!

19.00 Øving 2. Noen ord om noen ukjente kvitrere Informasjon om disse personene?
Det finnes noe informasjon på brukerprofilen. Så bør det finnes en god del på nettet via Google , og funker ikke dette fårjeg sjekke Brønnøysundregistrene.

Hpnhansen jobber for Gelmuyden Kiese med nye medier og skriver at han er familiefar med tre barn på fritiden.

Henriette Hedlov er en annen Gelmuyden Kiese-ansatt som brenner for sosiale medier, kommunikasjonsfaget og digitale muligheter. (Forferdelig mange ildsjeler for tiden)

Cecilie Staude er lærer på BI, blogger og foredragsholder.

Thomas Moen betegner seg selv som en livsnyter. Han skriver av at han lever av å snakke om, lære og utvikle nye medier.

Osol er VGs sjef for leserinnlegg og sosiale medier

Disse er alle personer som profilerer seg på sosiale medier, og gjerne holder foredrag om dette. Sannsynligvis tar de også oppdrag som rådgivere.

Og de må tas som seriøse. Skal de oppfattes som seriøse rådgivere på sosiale media, så må de også ha en tilstedeværelse der. Og jeg følger dem på Twitter. Er ikke det serriøst så vet ikke jeg. (OOps , Jeg vet jo egentlig at ordetskrives med 7 r’er etter hverandre, men jeg klarte ikke å dy meg…)

Jeg antar at vi har med de fremste innen sosiale media i Norge å gjøre.
I det engelske magasinet webdesign var det en som i et intervju svarte at alle bøker om moderne teknologi var utdaterte i det øyeblikk de kom fra pressen, at som en skulle en være oppdatert , så kunne en kanskje lese magasiner, men aller best var det å følge med på nettet. Dette gjaldt webutvikling, men jeg tror det samme gjør seg gjeldende for utviklingen innen sosiale medier.

Jeg synes det er bra med en utdanning som ikke klamrer seg til pensumbøker.

Eller kanskje er det kroner spart, som heller kan investeres i diverse teknologi som gleder meg.

Søn 11.00

Twitter kan leses på flere måter. Siden Twitter-siden kan nås via en nettleser, så må den kunne leses på terminaler som bruker nettleser.

Jeg regner også med at det finnes flere egne lesere, slik som det gjorde for use-nett – og sikkert stadig gjør.

Min gamle mobil krangler når den skal på nett. Men med tanke på at Twitters grense på 140 tegn, skal ha sammenheng med sms-meldingers 160 tegn, så vil nok selv min gamle wap-mobil kunne lese twitter-meldinger.
Nå har jeg sagt i minst ett år at jeg snart skal kjøpe ny mobil, og den vil da være bedre tilpasset. Nok et initiativ på å bruke penger på elektronikk. Takke faen for det. Dette kan bli stygt.

Mitt nettbrett fungerer utmerket med twitter.

Ellers ser jeg en rekke tillegg for Chrome til å brukes med Twitter.

TweetDeck er også et hjelpemiddel, men kanskje er det naturlig å kalle den for en spesialisert nettleser?

Twitter- som egen app –finnes for Android og Mac - kan jo også brukes.
Jeg har ikke sjekket om Twitter.applikasjoner finnes på Linux. Men kan ikke tenke meg noe annet.

Det stemte. Et lite søk fant et mylder av muligheter.

Søndag 20.00

Da har jeg spist middag med familien og trillet noen få km gjennom skauen. Bikkje parkerte seg hjemme hos mutteren, han er bare så utrolig glad i bestemor. Så om det lukter ufint nå, da er det ikke dyret.

Konklusjonen er at mesteparten av dagen har gått med til å besvare oppgavene, jeg skulle gått 4 km med bikkja og syklet en runde på to mil, det ble det ikke noe av. Mesteparten av dagen er brukt på faktasjekking, Facebook og Twitter. Jeg er endelig overbevist om at Twitter kan brukes til noe, og at jeg stinker!

Jeg må ut en tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar